пʼятниця, 13 січня 2023 р.

Соціально-емоційне виховання та формування позитивного мікроклімату в школі

 Учнівський колектив — могутній засіб формування особистості, але лише тоді, коли психологічний клімат в ньому позитивний, безконфліктний. він впливає на виховання, гармонійний розвиток особистості учнів, значною мірою зумовлює риси характеру окремих учнів та стосунки в колективі.

Основними факторами, що впливають на формування соціально-психологічного клімату в учнівському колективі є:

       взаємини з однокласниками;

       рівень конфліктності відносин;

       професійна підготовка вчителів;

       умови навчання та задоволеність ними;

       ступінь задоволення характером міжособистісних стосунків вчителів з учнями.

Соціально-психологічний клімат в учнівському колективі взаємно залежить від оцінок і самооцінок:

       чим краще соціально-психологічний клімат у колективі, тим вище оцінюють один одного члени колективу;

       чим вище люди оцінюють один одного, тим вище самооцінки, і навпаки.

Вправа «Мій Всесвіт» (умова: сонце, зірки, хмаринки, планети).

Вправа «Кольори» (умова: з 8 кольорів вибрати 3, які найбільше подобаються):

       Червоний

       Блакитний

       Зелений

       Жовтий

       Фіолетовий

       Чорний

       Сірий

       Коричневий

Вправа «Хто я?» (Умова: із запропонованих моральних цінностей вибрати 5, які найбільше підходять самому собі):

Гідність, зухвалість, справедливість, нахабність, злість, жорстокість, чесність, жадібність, повага, гордість, брехливість, щирість, егоїзм, лінощі, відповідальність, співчуття, пихатість, байдужість, мужність, щедрість, агресивність.

Результатом вибору мого класу є:

1. Справедливість

2. Чесність

3. Відповідальність

4. Щедрість

За допомогою цих та інших вправ я визначила:

       У класі переважає життєрадісний тон взаємин між учнями; взаємодопомога, доброзичливість; в класі присутня атмосфера співтворчості; у відносинах переважають схвалення і підтримка, критика на адресу однокласників висловлюється з добрими побажаннями.

       Існують норми справедливого і шанобливого ставлення до всіх членів учнівського колективу.

       У класі високо цінують такі риси особистості як відповідальність, чесність, щедрість, справедливість, працьовитість і безкорисливість.

       Учні класу активні, виконують корисну для всіх справу і домагаються високих та достатніх показників у навчальній та дозвільній діяльності.

       Успіхи чи невдачі окремих учнів класу викликають загальне співпереживання або радість.

       Угруповання всередині класу відсутні

У житті учня навчання займає значне місце.

       В учнів є сильна потреба в діалогічному спілкуванні з вчителями, своїми однолітками, однокласниками, адже в умовах військового стану учні навчаються на дистанційній формі навчання.

       Тому позитивний  соціально-психологічний клімат на уроках – є невід’ємною складовою і як наслідок змістовне спілкування поза ними. Атмосфера на уроках залежить від загального настрою колективу в цілому.

Створити позитивний настрій в учнів під час проведення занять  в навчальному закладі мені допомагає використання низки прийомів та методів, Серед  них: емоційне стимулювання, «Даю шанс», «Сповідь», «Загальна радість», «Емоційний сплеск», «Кольорова рефлексія», «Зіпсований телефон».

Для вчителів є простий спосіб зменшити напруження в класі — говорити тихо. Це заспокійливо діє на дітей в умовах військового стану, на сигнали «Повітряна тривога». Тон голосу також важливий. Звичайно, нелегко змінити свій стиль розмови, свій темперамент. Але варто спробувати. Доречні в спілкуванні з класом необразливі жарти, «смішні» слова.

Мої поради вчителю для покращення психологічного клімату в класі:

Організація загальних колективних справ, спільних переживань:

       Колективні привітання з днем народжен­ня учнів.

       Вираження щирого співчуття від імені кла­су в дні сумних подій, хвороби, невдач.

       Спільні поїздки-екскурсії пам'ятними місцями, походи.

       Спільне відвідування концертів, вистав.

       Спільне проведення святкових днів.

Уміння вчителя формувати гуманні взаємини з учнями.

       Сигнал вашої доброзичливості — добра усмішка, привітність. Ви не маєте наголошува­ти на різниці в соціальному статусі, віці між со­бою й учнем, висловлюйте свої розуміння доб­розичливо, у формі поради. Вмійте уважно і зацікавлено слухати учнів.

       Враховуйте індивідуальні особливості шко­ляра (запальність, мовчазність, вразливість, зам­кнутість), його стан у цей момент, його ставлен­ня до вас.

       Умійте вислухати людину, особливо в хви­лини напруженого нервового стану, що виник у результаті певних неприємностей, непоро­зумінь. Зберігайте «секрети», довірча бесіда по­требує обережності, делікатності.

       Шанобливо ставитеся до думки інших лю­дей (ви можете помилитися). Намагайтеся пе­реконувати, не поспішайте використовувати права.

       Намагайтеся відгукнутися про учня доб­рим словом, якщо він цього заслуговує. Схва­лення діє сильніше, ніж осуд. Врахуйте, що схва­лювання тих самих людей, протиставлення їхніх успіхів вадам інших сприяє поганому ставлен­ню до них усього класу.

       Критика за формою і змістом має орієнтува­тися на шанобливе ставлення до людей. Нама­гайтеся повчати наодинці, говоріть конкретно про випадок поганої поведінки. До дитини став­теся справедливо, поважаючи її гідність, тому будьте стриманими, не переходьте на крик і злість, намагайтеся не загрожувати, застосову­вати суворі заходи. Покажіть дитині, що ви віри­те в неї.

Я завжди даю такі рекомендації своїм учням для покращення взаємин в нашому учнівському колективі:

       Щиро і доброзичливо стався до всіх однокласників. Умій поважати їх, бачити позитивні сторони людей, будь привітним і щедрим на схвалення.

       Виявляй щиру, безкорисливу зацікав­леність до всіх однокласників.

       Будь відвертим у стосунках. Якщо тобі щось не подобається, знайди в собі сили та сміливість відкрито заявити про це.

       Не нав'язуй своєї думки товаришам. Дай їм самим дійти висновку.

       Доводячи щось іншим, ясно, точно й аргументовано викладай свої думки. Але якщо ти помилився, відкрито визнай це пе­ред однокласниками.

       Зміцнюй у товаришів віру в себе. Тоді у них виникне бажання самовдосконалюва­тися, що піде на користь і їм, і класу.

       Не висміюй своїх товаришів.

       Завжди виконуй обіцянки.

       Не чекай, коли тебе покличуть на до­помогу, намагайся прийти сам.

       Допомагай і захищай тих, хто слабший за тебе.

       Не вважай себе всезнайкою і не вихваляйся оцінками, вміннями перед іншими. Це призведе лише до неприйняття і відчуження.

       Перш, ніж когось засуджувати, спро­буй виявити причини негативного вчинку, поведінки тощо. Критикувати і засуджувати вміє кожен, а зрозуміти людину і допомогти їй виправити свою помилку — дано небага­тьом.

       Перед тим як висунути вимоги іншим, висунь їх собі.

       Шануй думку товаришів. Якщо вини­кає суперечка, намагайся уникати катего­ричності і висловлювань на кшталт: «Це все дурниці!». Так ти викличеш лише роздрату­вання і бажання зробити навпаки.

       Роби внесок у спільну справу. Тільки спільними зусиллями можна досягти мети.

       Виявляй ініціативу, бери активну участь у колективних справах.

       Спробуй завоювати собі авторитет се­ред однокласників сьогоднішніми справами, а не колишніми заслугами.

Моя тактика поведінки при вирішенні конфлікту:

       Виявляйте увагу до співрозмовника.

       Виявляйте доброзичливість, товари­ськість.

       Намагайтеся бути розкутим.

       Будьте терпимим до слабкостей інших, співчувайте їм.

       Постійно підтримуйте зворотний зв'язок.

       Можна уповільнити режим бесіди, якщо співрозмовник хвилюється.

       Стежте за співрозмовником і встановіть із ним контакт.

       Намагайтеся дивитися партнерові про­сто в очі.

       Спробуйте подумки стати на його місце і зрозуміти його.

       Спробуйте відчути: «А як би мені було?».

І на завершення…

В моєму класі панує дружня атмосфера та діє золоте правило моралі, саме нашого класу – «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі».

 

Немає коментарів:

Дописати коментар