Учнівський колектив — могутній засіб формування особистості, але лише тоді, коли психологічний клімат в ньому позитивний, безконфліктний. він впливає на виховання, гармонійний розвиток особистості учнів, значною мірою зумовлює риси характеру окремих учнів та стосунки в колективі.
Основними
факторами, що впливають на формування соціально-психологічного клімату в
учнівському колективі є:
•
взаємини
з однокласниками;
•
рівень
конфліктності відносин;
•
професійна
підготовка вчителів;
•
умови
навчання та задоволеність ними;
•
ступінь
задоволення характером міжособистісних стосунків вчителів з учнями.
Соціально-психологічний
клімат в учнівському колективі взаємно залежить від оцінок і самооцінок:
•
чим
краще соціально-психологічний клімат у колективі, тим вище оцінюють один одного
члени колективу;
• чим вище люди оцінюють один одного, тим вище самооцінки, і навпаки.
Вправа
«Мій Всесвіт» (умова: сонце, зірки, хмаринки, планети).
Вправа
«Кольори» (умова: з 8 кольорів вибрати 3, які найбільше подобаються):
•
Червоний
•
Блакитний
•
Зелений
•
Жовтий
•
Фіолетовий
•
Чорний
•
Сірий
•
Коричневий
Вправа
«Хто я?» (Умова: із запропонованих моральних цінностей вибрати 5, які найбільше
підходять самому собі):
Гідність,
зухвалість, справедливість, нахабність, злість, жорстокість, чесність,
жадібність, повага, гордість, брехливість, щирість, егоїзм, лінощі,
відповідальність, співчуття, пихатість, байдужість, мужність, щедрість,
агресивність.
Результатом
вибору мого класу є:
1.
Справедливість
2.
Чесність
3.
Відповідальність
4.
Щедрість
За
допомогою цих та інших вправ я визначила:
•
У
класі переважає життєрадісний тон взаємин між учнями; взаємодопомога,
доброзичливість; в класі присутня атмосфера співтворчості; у відносинах
переважають схвалення і підтримка, критика на адресу однокласників
висловлюється з добрими побажаннями.
•
Існують
норми справедливого і шанобливого ставлення до всіх членів учнівського
колективу.
•
У
класі високо цінують такі риси особистості як відповідальність, чесність,
щедрість, справедливість, працьовитість і безкорисливість.
•
Учні
класу активні, виконують корисну для всіх справу і домагаються високих та
достатніх показників у навчальній та дозвільній діяльності.
•
Успіхи
чи невдачі окремих учнів класу викликають загальне співпереживання або радість.
•
Угруповання
всередині класу відсутні
У
житті учня навчання займає значне місце.
•
В
учнів є сильна потреба в діалогічному спілкуванні з вчителями, своїми
однолітками, однокласниками, адже в умовах військового стану учні навчаються на
дистанційній формі навчання.
•
Тому
позитивний соціально-психологічний
клімат на уроках – є невід’ємною складовою і як наслідок змістовне спілкування
поза ними. Атмосфера на уроках залежить від загального настрою колективу в
цілому.
Створити
позитивний настрій в учнів під час проведення занять в навчальному закладі мені допомагає
використання низки прийомів та методів, Серед
них: емоційне стимулювання, «Даю шанс», «Сповідь», «Загальна радість»,
«Емоційний сплеск», «Кольорова рефлексія», «Зіпсований телефон».
Для
вчителів є простий спосіб зменшити напруження в класі — говорити тихо. Це
заспокійливо діє на дітей в умовах військового стану, на сигнали «Повітряна
тривога». Тон голосу також важливий. Звичайно, нелегко змінити свій стиль
розмови, свій темперамент. Але варто спробувати. Доречні в спілкуванні з класом
необразливі жарти, «смішні» слова.
Мої поради вчителю для покращення психологічного
клімату в класі:
Організація загальних колективних справ, спільних
переживань:
•
Колективні
привітання з днем народження учнів.
•
Вираження
щирого співчуття від імені класу в дні сумних подій, хвороби, невдач.
•
Спільні
поїздки-екскурсії пам'ятними місцями, походи.
•
Спільне
відвідування концертів, вистав.
•
Спільне
проведення святкових днів.
Уміння
вчителя формувати гуманні взаємини з учнями.
•
Сигнал
вашої доброзичливості — добра усмішка, привітність. Ви не маєте наголошувати
на різниці в соціальному статусі, віці між собою й учнем, висловлюйте свої
розуміння доброзичливо, у формі поради. Вмійте уважно і зацікавлено слухати
учнів.
•
Враховуйте
індивідуальні особливості школяра (запальність, мовчазність, вразливість, замкнутість),
його стан у цей момент, його ставлення до вас.
•
Умійте
вислухати людину, особливо в хвилини напруженого нервового стану, що виник у
результаті певних неприємностей, непорозумінь. Зберігайте «секрети», довірча
бесіда потребує обережності, делікатності.
•
Шанобливо
ставитеся до думки інших людей (ви можете помилитися). Намагайтеся переконувати,
не поспішайте використовувати права.
•
Намагайтеся
відгукнутися про учня добрим словом, якщо він цього заслуговує. Схвалення діє
сильніше, ніж осуд. Врахуйте, що схвалювання тих самих людей, протиставлення
їхніх успіхів вадам інших сприяє поганому ставленню до них усього класу.
•
Критика
за формою і змістом має орієнтуватися на шанобливе ставлення до людей. Намагайтеся
повчати наодинці, говоріть конкретно про випадок поганої поведінки. До дитини
ставтеся справедливо, поважаючи її гідність, тому будьте стриманими, не
переходьте на крик і злість, намагайтеся не загрожувати, застосовувати суворі
заходи. Покажіть дитині, що ви вірите в неї.
Я завжди даю такі рекомендації своїм учням для
покращення взаємин в нашому учнівському колективі:
•
Щиро
і доброзичливо стався до всіх однокласників. Умій поважати їх, бачити позитивні
сторони людей, будь привітним і щедрим на схвалення.
•
Виявляй
щиру, безкорисливу зацікавленість до всіх однокласників.
•
Будь
відвертим у стосунках. Якщо тобі щось не подобається, знайди в собі сили та
сміливість відкрито заявити про це.
•
Не
нав'язуй своєї думки товаришам. Дай їм самим дійти висновку.
•
Доводячи
щось іншим, ясно, точно й аргументовано викладай свої думки. Але якщо ти
помилився, відкрито визнай це перед однокласниками.
•
Зміцнюй
у товаришів віру в себе. Тоді у них виникне бажання самовдосконалюватися, що
піде на користь і їм, і класу.
•
Не
висміюй своїх товаришів.
•
Завжди
виконуй обіцянки.
•
Не
чекай, коли тебе покличуть на допомогу, намагайся прийти сам.
•
Допомагай
і захищай тих, хто слабший за тебе.
•
Не
вважай себе всезнайкою і не вихваляйся оцінками, вміннями перед іншими. Це
призведе лише до неприйняття і відчуження.
•
Перш,
ніж когось засуджувати, спробуй виявити причини негативного вчинку, поведінки
тощо. Критикувати і засуджувати вміє кожен, а зрозуміти людину і допомогти їй
виправити свою помилку — дано небагатьом.
•
Перед
тим як висунути вимоги іншим, висунь їх собі.
•
Шануй
думку товаришів. Якщо виникає суперечка, намагайся уникати категоричності і
висловлювань на кшталт: «Це все дурниці!». Так ти викличеш лише роздратування
і бажання зробити навпаки.
•
Роби
внесок у спільну справу. Тільки спільними зусиллями можна досягти мети.
•
Виявляй
ініціативу, бери активну участь у колективних справах.
•
Спробуй
завоювати собі авторитет серед однокласників сьогоднішніми справами, а не
колишніми заслугами.
Моя тактика поведінки при вирішенні конфлікту:
• Виявляйте увагу до співрозмовника.
• Виявляйте доброзичливість, товариськість.
• Намагайтеся бути розкутим.
• Будьте терпимим до слабкостей інших, співчувайте їм.
• Постійно підтримуйте зворотний зв'язок.
• Можна уповільнити режим бесіди, якщо співрозмовник хвилюється.
• Стежте за співрозмовником і встановіть із ним контакт.
• Намагайтеся дивитися партнерові просто в очі.
• Спробуйте подумки стати на його місце і зрозуміти його.
• Спробуйте відчути: «А як би мені було?».
І на завершення…
В моєму класі панує дружня атмосфера та діє золоте
правило моралі, саме нашого класу – «Не роби іншим того, чого не бажаєш собі».
Немає коментарів:
Дописати коментар