Самоосвіта

Проблема, над якою я працюю:

«Підвищення ефективності уроку шляхом впровадження сучасних педагогічних технологій»

Актуальність проблеми

Нині в Україні відбувається становлення нової системи освіти. Необхідність змін у системі шкільної освіти у нашій країні була зумовлена тим, що згідно із найповнішим рейтингом систем середньої освіти, Україна посідала лише 38 позицію з-поміж 76 країн світу. Це дослідження проводила всесвітня  Організація  економічної  співпраці  і  розвитку. Але проблем, з якими стикається вчитель у сучасній школі, ще досить багато, і основна із них – зниження навчальної мотивації  та  низький  рівень  пізнавальної  активності  учнів. Діти часто не розуміють, для чого їм потрібні знання, звідси падає інтерес до процесу навчання, який здається важким і нудним. Завдання сучасної школи – не тільки зробити навчання цікавим, а і творчим, виховати таку особистість, яка була б здатна діяти в нових, часто непередбачуваних умовах і втілювати набуті навички у житті.

Вчитель Нової школи має всі можливості, щоб розбудити в дитині ті приховані «скарби», якими вона володіє. Це і є моїм основним завданням наразі. Тому у своїй педагогічній діяльності я щось змінюю, вивчаю нові методи, шукаю нові підходи до проведення уроку, іноді повертаюся до минулого, тому що в історії викладання математики та фізики чимало цікавого.

Сьогодні на часі компетентнісна спрямованість шкільної освіти, що викликає підвищення ефективності сучасного уроку, відповідну переорієнтацію методичної системи навчання предмета, впровадження в освітній процес сучасних технологій. Вони мають стати невід'ємною частиною цілісного освітнього процесу, що значно підвищує його ефективність.

Неабияке значення для підвищення ефективності уроків інформатики є комплексне планування занять, раціональне використання часу, поліпшення матеріальної бази кабінетів інформатики, застосування технологій розвивального, проблемного, проєктного навчання. Велике значення має міжпредметна інтеграція змісту навчання.

На кожному уроці має панувати особистісно-орієнтований підхід, тобто визнання самобутності та унікальності кожного учня, створення умов для розвитку та реалізації здібностей дитини, її нахилів, інтересів, особливостей психофізичного розвитку.

Всі ці завдання в свою чергу зумовлюють першочергове завдання для вчителя – підвищення свого професійного рівня, відшукування нових методів і форм організації уроку. Свого часу Василь Сухомлинський назвав сучасний урок витвором мистецтва, «де педагог уміло використовує всі  можливості  для  розвитку  особистості  учня».  З  тих  пір минув не один рік, але вислів залишився актуальним і сьогодні. Лише методи, прийоми і засоби навчання змінилися, розроблено нові технології інтерактивного навчання, новаторські форми занять: 

Урок – лекція. 

Семінарське заняття. 

Урок – конференція. 

Урок-диспут.  

Урок-залік. 

Інтегрований урок, урок-ділова гра, тощо

Досить важливим і ефективним є планування уроків інформатики так, щоб охопити учнів із різними навчальними можливостями.

Для реалізації  різнорівневого навчання варто:

•  переконатися, що кожне заняття або тема містить додаткові завдання для тих, хто раніше виконають основну роботу чи готові перейти до складніших завдань;

•  запланувати час, який вам (або найбільш підготовленим учням) треба відвести для щотижневої роботи з учнями, яким навчання дається важче;

•  пропонувати дослідницькі задачі або проєкти, які дають можливість використовувати різні типи завдань, а також різні ролі для учнів із різними здібностями й інтересами.

Застосування на уроці інтерактивних завдань дозволяє за короткий час отримати об'єктивну картину рівня засвоєння навчального матеріалу та вчасно скоригувати помилки. Перевірка завдань під час комп'ютерного навчання відбувається автоматично, що заощаджує час уроку.

Продумуючи хід уроку з використанням ІКТ, не забуваємо про здоров'язбереження учнів. При доборі методів та форм викладання враховуємо психологічні, вікові особливості учнів.

Інформаційно – комунікаційні технології у позаурочний час та у виховній роботі дозволяють нам реалізувати особистісно-орієнтоване навчання, розвивати дослідницькі, інформаційні та комунікативні здібності, мислення учнів.

Творчий учитель Нової української школи завжди у пошуку шляхів вдосконалення уроку. Одним із ефективних шляхів підвищення якості уроку є вдале поєднання позаурочної самостійної діяльності учнів  і урочної системи.

Використання проєктних технологій – це так званий «місток» між теорією і практикою в процесі навчання, виховання і розвитку особистості учня. Це є найважливішим педагогічним завданням Нової української школи – добувати знання, планувати свої дії, ретельно зважувати прийняті рішення, користуватися набутими знаннями для вирішення пізнавальних і практичних завдань. Саме введення в освітній процес методів та технологій проєктної діяльності допомагають учням набути вище перерахованих навичок.

Підсумовуючи, зазначу: «Кожен учитель із великим досвідом роботи дає тисячі уроків. Він готує їх на тому рівні, який відповідає його професійній кваліфікації, кругозору, ерудиції,  і  основній  меті  заняття:  сприяння  розвитку  учнів, виховування потреби і здатність до навчання упродовж всього життя. Але у той же час кожен урок, підготовлений з великим старанням, повинен дарувати учителю радість і задоволення своєю професією.